Tot ce trebuie să știi despre casele de marcat cerute de ANAF
De la 1 septembrie, firmele mari și mijlocii sunt obligate prin lege să fie dotate cu case de marcat cu jurnal electronic. Iată ce trebuie să știi despre ce urmărește ANAF.
ANAF reamintește că dotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic este obligatorie.
Principala diferență dintre casele cu jurnal electronic și cele clasice cu rolă, este că în cazul primelor, rola este înlocuită cu jurnalul electronic care înregistrează și stochează toate tranzacțiile pe care comerciantul le efectuează. Astfel dublurile bonurilor fiscale nu mai sunt tipărite pe role, ci sunt păstrate, evident, în format electronic. Implicit, pentru ANAF e mai ușor să verifice.
Dacă cei cu firme mari și mijlocii ar trebui să aibă la această dată un astfel de aparat, cei ai întreprinderilor mici mai au timp până la 1 noiembrie 2018 să se doteze cu o casă de marcat cu jurnal electronic.
De asemenea, sancțiunile aplicate de ANAF celor care nu au o astfel de casă de marcat au fost amânate printr-o ordonanță de urgență. Astfel, termenul pentru firmele mari și mijlocii a fost amânat pentru 1 septembrie, în loc de 1 iunie, în timp ce contribuabilii firmelor mici trebuie să aibă un aparat nou de la 1 noiembrie 2018 și nu de la 1 august.
Totodată, mai ai o scăpare dacă nu ai reușit să ai o casa de marcat până la termenul impus.
Dacă vine un control și observă că nu ai casa de marcat, iar termenul a expirat, nu primești amendă, ci un avertisment și un plan de conformare. Prevederea este aplicată doar pentru prima abatere, după care ești bun de plată dacă nu respecți termenul dat de ANAF.
În ceea ce privește achiziționarea caselor de marcat, Ministerul Finanțelor amintește că acestea pot fi cumpărate numai de la operatorii economici care au autorizație de distribuție a caselor de la minister.
Cine scapă de ANAF și de case de marcat electronice
Toți operatorii care vând bunuri cu amănuntul sau prestează servicii către populație sunt obligați să utilizeze casele de marcat electronice. Legea a fost adoptată prin OUG nr. 28/1999 în varianta actualizată. Expceția o fac următoarelor categorii:
- a) comerțul ocazional cu produse agricole din producție proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizați în condițiile legii, în piețe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;
- b) vânzarea de ziare și reviste prin distribuitori specializați;
- c) transportul public de călători în interiorul unei localități pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum și cu metroul;
- d) activitățile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă tipărite conform legii – bilete de acces la spectacole, muzee, expoziții, târguri și oboare, grădini zoologice și grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc și altele similare;
- e) activitățile de asigurări și ale caselor de pensii, precum și activitățile de intermedieri financiare, inclusiv activitățile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitățile de schimb valutar cu numerar și substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decât operațiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta instituțiilor de credit, aparținând acestor instituții;
- f) activitățile desfășurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăți comerciale;
- g) vânzarea obiectelor de cult și serviciile religioase prestate de instituțiile de cult;
- h) comerțul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum și prin corespondență, cu excepția livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine și unitățile de alimentație publică, pe bază de comandă;
- i) serviciile de instalații, reparații și întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
- j) vânzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agențiile de turism, definite potrivit legii;
- k) încasarea contravalorii energiei electrice și termice, a gazelor naturale, a apei și canalizării, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobilă, de poștă și curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet
- l) efectuarea lucrărilor de construcții, reparații, amenajări și întreținere de locuințe;
- m) serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern și internațional, prestate de societăți comerciale persoane juridice române, pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii;
- n) activitățile de jocuri de noroc desfășurate cu mijloace tehnice de joc ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
- o) serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
- p) livrările de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce funcționează pe bază de acceptatoare de bancnote sau monede și conțin un sistem de contorizare electronic și/sau mecanic, ca parte integrată constructivă din automat, care să permită înregistrarea, evidențierea și controlul sumelor încasate, cu excepția livrărilor de produse energetice, astfel cum sunt definite în titlul VII din Legea nr. 571/2003*) privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
- q) comerțul de tip cash and carry desfășurat de comercianții care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane fizice înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul utilizării acestora ca produse consumabile.